Vyhlášení vítězných fotografií za měsíc únor 2018
Letošní únor byl opravdu velmi chladným a studeným měsícem, a je to vidět i z vašich soutěžních fotografií, kde se rozhodně sněhem nešetřilo. A to je dobře...
1.místo
foto č.f2_24
autor: Kateřina Lobovská (doplněno redakcí po ukončení soutěže)
Dynamika, energie, radost, hravost, tolik z fotografie vyzařuje v oblasti pocitové, neboli fotografického dojmu. Technická stránka – ostrost, zaostření na čumák, správné načasování stisku čudlíku fotoaparátu, světlo, a v neposlední řadě kompozice tedy uspořádání objektů na snímku a „vyčištění“ scény, aby obsahovala co možná nejméně rušivých prvků, které do záběru nepatří... A jako bonus je zde zvládnutá vyšší obtížnost, protože dobře zachytit cokoliv v pohybu je zkrátka obtížnější...
2.místo
foto č.f2_16
autor: Martina Matuščinová (doplněno redakcí po ukončení soutěže)
Oproti tomu, na druhé pozici je snímek, který nepůsobí nijak zvlášť dynamicky, spíše naopak, diváka zklidňuje a dopřává mu v klidu si vychutnat atmosféru prostředí a té opravdové, nefalšované zimy, dokonce snad se všemi 256 odstíny šedi. Takže fotografie se zdá vlastně černobílá, ale ve skutečnosti není, což zvyšuje její umělecké zpracování, a dokonce ještě obsahuje červenou barvu... Celkově převažující šedá, uklidňující až někdy vnímána jako nudná barva, bývá v umění často používána v kontrastu právě s červenými malými prvky. Což má především upoutat pozornost diváka jako první na červeně zvýrazněné části, protože červená je přesný opak šedé, je provokující, velmi výrazná a energická barva... Zde je to zcela správně, neboť červená barva je obsažena v hlavním fotografovaném objektu a proto by divákovo oko mělo být směrováno především tam...
3.místo
foto č.f2_25
autor: Kateřina Lobovská (doplněno redakcí po ukončení soutěže)
A jako třetí v pořadí je fotografie, na které převažují modrá a bílá, a celkem vyváženě se dělí o snímek zhruba půl na půl. Tato barevná kombinace působí velmi příjemně, možná proto, že nám ukazuje tu hezčí a rozzářenější povahu zimy. Vyvážená je v tomto případě i kompozice celého záběru, protože rozmístění objektů (pejsek pejsek strom) odpovídá „jakž takž“ stejným vzdálenostem a to dodává záběru celkem zajímavou symetrii. Ještě bych zmínil krásně vykreslenou strukturu nebe.
Poznámka:
V tomto měsíci se sešlo opravdu hodně krásných záběrů, ale bohužel jsem musel i některé vyřadit, protože nesplňovaly minimální velikost 1 Mb. Konkrétně tyto:
Václav Kindl